Alla inlägg under augusti 2011

Av montani - 31 augusti 2011 18:26


Det är nu 7 dagar sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Mycket att göra på jobbet och friidrotts VM har påverkat antal inlägg här.


Min arbetsplats är på universitetet och det har varit en hel del att pyssla med inför kursstarterna imorgon. Ska bli skönt att komma tillbaka i vanliga rutiner igen.

Just nu är det lite hysteriskt eftersom det startar ett nytt lärarprogram.


Måndag och tisdag har varit jättebra träningsdagar. I måndags var tanken att jag skulle genomföra ett lätt 10 km pass i 4.30 - 4.40 tempo. Mina ben var jättepigga och ville springa fort. Jag bestämde mig för ett fartlekspass. Det gäller att passa på.

Medelhastigheten blev 4.04 min/km och där jag drog in några snabba kilometrar i 3.26, 3.34 och 3.43 tempo

Det var ett jäkligt härligt pass och benen var med mig hela tiden.


Igår sprang jag till intervallträningen med Mölndal Outdoor. Sedan det var omstart efter semestern har jag inte varit där. Men igår kände jag för att träffa lite folk och springa med andra.

Vilken tur jag hade för det var mina favoritintervaller med klubben.

Vi körde 10 x 2 min med 1 minuts vila. Trots de kuperade spåren längs Rådasjön hade jag bra fart. Hade sällskap så vi kunde hålla en hög och jämn fart under alla intervallerna. Medelfarten hamnade nånstans kring 3.45 vilket jag inte kan vara annat än nöjd med. Ser jag tillbaka på samma pass under året ser jag en klar förbättring. Medeltempot har sjunkit med ett par sekunder


Idag har jag varit rätt tung i benen efter två hårda pass. Det blir vila men jag är grymt sugen på ett pass idag också. Får hålla mig i skinnet :)


Har känt mig i bra form på slutet. Hoppas det håller i sig.

För jag vill komma ner mot 37.30 på 10 km på Kretsloppet och göra 1.25 på halvmaran 8 oktober. Längtar till nästa tävling.




Av montani - 24 augusti 2011 12:01


400 meters intervaller har kommit som en dark horse och är nu en personlig favorit.

Tidigare har 2 minuters intervaller varit de som jag föredragit. 


Min träningskompis ska springa Midnattsloppet och ville få lite fart under skorna.

Eftersom jag för tillfället är snäppet starkare så låg jag i ytterspår och försökte pressa honom lite :)


Vi körde 12 x 400 meter med 30 sekunders vila. Det var mycket folk på idrottsplatsen den här kvällen och det gällde att hålla utkik så man inte skulle krocka med någon.

Det blev imponerande jämna farter över alla 12 intervaller. Gick inte för fullt utan försökte istället se till att vara draghjälp åt kompisen. Därmed inte sagt att jag inte var trött efteråt men det fanns hela tiden en växel att ta.


En annan orsak till att jag tog ytterkurvan är för att min Garmin inte har velat mäta rätt. Efter passet skulle jag testa igen med att stänga av klockan och starta upp den på plats. Nu funkade det mycket bättre. Tack för tipset


Nästa pass blir det att ligga i innerkurva nu när jag vet att Garmin kan mäta rätt :) 


Efter passet när vi skulle jogga ned mötte vi Mats Erixon igen. Han undrade om vi skulle springa Midnattsloppet. Jag svarade med att motivation tröt eftersom jag gjort personbästa på 10 km i helgen. Då undrade han vad det låg på och när han fick höra tiden sa han att det var en bra tid. Gissa om jag kände mig stolt :)

Passade naturligtvis på att fråga honom om mitt löpsteg. Han menade att det var kort och bra och att våra intervaller hade gått fort.


När jag kom hem till min fru berättade jag vem vi träffat. Jag var glad som ett litet barn på julafton. Vem har sagt att löpning inte är roligt? :)


3:48 min/km var den första och långsammaste intervallen och den 9:e var den snabbaste på 3.30 min/km. Snittet låg på 3.38 min/km

Ett helt ordinärt intervallpass med andra ord




Av montani - 23 augusti 2011 12:15


Vaknade av att min fru lämnade bostaden strax efter 06.00

Bestämde mig där och då för att ta en morgonjogg. Det var många veckor sedan jag var ute så tidigt. Jag garanterar att jag absolut inte ångrade mig


Vid 06.20 var jag redo. Sprang längs med Stensjön och in på löparspåren längs med Rådasjön. Det blev en runda på dryga 7 km längs med spegelblanka sjöar och solen som var just på väg upp. Sagolikt vackert och då undrade jag varför jag inte tar mina morgonrundor oftare. Det är kvalitet av ett helt annat slag och behöver inte utesluta träning på eftermiddagen.


Av montani - 20 augusti 2011 18:19


Det blev personbästa i Halmstad idag, 37.51 över 10 km

Jag är rätt nöjd med loppet. Hade en svacka vid km 7 och 8 men som helhet gick det precis som jag tänkt mig.


Nu är inte Midnattsloppet så intressant längre. Orkar inte ladda om mentalt efter att jag nått ett av mina stor mål med löpningen; att göra under 38 minuter på 10 km.


Idag klarade jag det med 8 sekunders marginal. Imorgon är jag värd vila och på måndag börjar jag sikta mot 1.24.59 på halvmaran. Hänger ni med?




Av montani - 17 augusti 2011 13:50


Kikar på resultatlistan för Midnattsloppet i Stockholm. Jag tycker det var väldigt många som gjorde riktigt bra resultat. Det var 135 stycken som sprang 10 km på under 38 minuter.

Ser vi till de som sprang loppet under 40 minuter var det 309 minuter.

För att göra dom tiderna på 10 km får du träna åtminstone lite.


För Prinsens Minne som jag ska springa på lördag och där jag har som mål att gå under 38 minuter på 10 km har resultaten de senaste åren varit

2010 - 7 st under 38 minuter

2009 - 6 st under 38 minuter


Inte så jättemånga som gjort sub 38 minuter. De naturliga följdfrågorna är ifall det inte varit så många med den kapaciteten eller om det är en tuff bana? 

Antalet startande har varit lite drygt 300 på sträckan år 2009 och 2010.


På Funbeat har jag sett enkla resonemang om att det skulle vara 4-5 % som gör under 40 minuter på 10 km vid varje tävling.

Ser jag på resultaten för Prinsens minne så stämmer det ganska bra.


Slutsatsen är väl då att banan är normalsvår =)







Av montani - 17 augusti 2011 08:37

Jag och en löparkompis var på Åby Idrottsplats igår körde intervaller. Frågorna inför passet
* Hur skulle min höft kännas?
* Vilket tempo skulle jag hålla? Känsla eller efter klocka?
* Skulle min Garmin fortsätta att bråka med mig?

Vi hade bestämt innan att vi skulle köra 3 x (3 min, 2 min, 1 min) med 1 minuts vila mellan varje intervall och 3 minuter mellan varje set.
Efter en lätt uppvärmning fick jag svar på min fråga om Garmin. Den fortsätter att mäta fel på mellan 30 - 40 meter per 400 meter medan min kompis Garmin funkar hur bra som helst.

Vi började i ett relativt lågt medeltempo fast det ska erkännas att det pendlade oerhört mycket på första intervallen innan vi hittade rätt.
Efter det första setet fick jag svar på min nästa fråga. Vi körde på känsla samtidigt som vi fick snegla på klockan för att inte gå för hårt.
För set nr 3 blev det fri fart med lite återhållsamhet. Formen känns bra. Vi sprang kontrollerat hela vägen utan att ge max.
Efter passet fick jag besked om att höften känns riktigt bra vilket är en kombination av bra stretch sista dagarna och inte alltför för hård eller mycket löpning.

Efter passet ser vi två medelålders män med stoppur. De tränar ett gäng 12-14 åringar som utför 400 m intervaller. Tycker jag känner igen en av männen.
Frågade min kompis om det inte var Mats Erixon den gamla löparlegenden. För att vara helt säker var jag tvungen att googla honom på min Iphone.
Vågade inte störa honom med frågor om vad han tyckte om mitt löpsteg ... En annan gång kanske.


  www.springa.se

Så här såg passet ut i siffror.

3 min - 3.52 min/km

2 min - 3.37

1 min - 3.27


3 min - 3.44

2 min - 3.34

1 min - 3.26


3 min - 3.28

2 min - 3.31

1 min - 3.14

Av montani - 16 augusti 2011 14:17


Hittade inlägget hos bloggerska Orka Mera. Vet inte vad man ska säga om Rössners tankar om övervikt. Några roliga exempel följer.


"Det är lättare att minska energibalansen med 300 kcal om dagen genom att hoppa över en extra macka än att springa 90 minuter i skogen"

Vet inte om Rössner överhuvudtaget har sprungit 90 minuter i skogen? =)


Hur ska jag göra för att gå ner i vikt en gång för alla?

Rössner svar bl.a Måste du äta godis?

Om vikten enbart handlar om energi ut/in så spelar det väl ingen roll om hon äter godis eller inte. Huvudsaken är att personen rör på sig.


Apropå övervikt skriver Rössner "Energilagerna gäller- det är alla överens om"

I ett annat svar låter det mer komplicerat än så "Visst är fetma ett kompicerat samspel mellan gener, arv och miljö. Utöver vad du nämner finns även sociala faktorer".


En skiva lingongrova med en skiva skinka blir strax över 100 kcal och hur Rössner får ihop det med "Allt energiunderskott "gills", men man brukar säga att -600 kcal/dagh, dvs t ex 2 mackor ger 1 kg viktnergång/vecka"

Helt fantastiskt. 600 kcal motsvar ungefär 2 wienerbröd. Jag håller med om att det bör undvikas =)


För att läsa mer om denna fantastiska man läs här

Av montani - 15 augusti 2011 17:29


Det har varit en hyfsad träningsvecka. Fick förmånen att ta en löprunda när jag var på konferens med jobbet i Fiskebäckskil. Hur vackert som helst längs havet och tänk om jag och min fru hade möjlighet att bo där.


På torsdagen var det intervallpass på Åby. Den här dagen hade jag sällskap.

Vi körde 8 x 800 m intervaller i tröskelfart. Jag kände att den planerade tröskelfarten på 3.53 var för låg för min del. Istället försökte jag få med mig min kompis i tempot. På några intervaller tröttnade jag och då kunde jag dra ifrån med 60 - 80 meter utan några större problem. Tror bestämt att min tröskelfart (på bana) ligger kring 3.45 istället.

Dessutom hade vi lite för lång vila. Det blir det ndring på nästa gång


Under lördagens långpass missbedömde jag min fysiska status. Innan jag gav mig ut på löpturen kändes det bra men ack vad jag fick fel. Tungt, stelt och ett löpsteg som inte var bra alls. Kämpade mig igenom 20 km på 1.41 vilket jag känner mig nöjd med.


Sammanställning: V 32

Antal träningspass: 9 st

Total tid: 563 min

Antal dagar av träning: 5


Löpning:

Antal löppass: 5

Sträcka: 60.85 km

Total tid: 298 min

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Personbästa

Maraton

Stockholm maraton 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

Stockholm halvmaraton 2010

1.30.28

 

10 km

Prinsens Minne 2011

37:52

 

Långsiktiga mål

Halvmaraton

1.25.00

 

10 km

Sub 38 - check

 

Prinsens Minne 20/8 - 2011

Kretsloppet Borås 17/9 - 2011

Mål 2011

Stockholm Maraton - check

3.30.00

Sthlm maraton 28/5 - 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

1.28.00

 

10 km

Sub 39 - check

Lerumsloppet 30/4

38.36

 

Tävlingar/Resultat 2011

Vårtävling Skatås

Sträcka: 7.88 km

Tid: 30.38 min

Placering: 45

 

Lerumsloppet

Sträcka: 10 km

Tid: 38.36

Placering: 28

 

Stockholm Maraton

Sträcka: 42.195 m

Tid: 3.17.02

Placering: 1141

 

Falkenbergs Stadslopp

Sträcka: 10 km

Tid: 39:21

Plats: 76

 

Prinsens Minne

Sträcka: 10 km

Tid: 37:52

Plats: 9

 

Kretsloppet Borås

Sträcka: 10 km

Tid: 37:20

Plats: 37

bloggar jag läser

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards