Alla inlägg under mars 2011

Av montani - 31 mars 2011 08:26

Onsdagar har blivit en dag då jag är på Friskis. Passar även att ta ut min friskvårdstimma på onsdagar. 


Eftersom det var längesen jag körde ett spinningpass tänkte jag passa på. Kom lite drygt en timma innan passet startade så det fick bli ett gympass också. Körde igenom kroppen som vanligt.

Gissa om benen var trötta efter dubbla pass?


Har nu varit på gymet kanske ett 15-tal gånger sedan slutet av oktober. Ibland blir det även spontana pass hemma där jag kör dips, situps, armhävningar och plankan. Hoppas den här träningen även ger resultat i löparspåret.


Träffade en kompis på gymmet och vi diskuterade lite allmänt om träning och hur den kommande veckan ser ut.

Han frågade om loppet i lördags och jag menade att det hade gått hyfsat. Han trodde att jag hade åtminstone 38.30 i kroppen på 10  km med tanke på den tid jag hade gjort nu på tävlingen och att den gick på grus.


Behöver verkligen sån uppmuntran och det ger mig positiv energi för fortsatt träning. Tack för det!




 
  


Av montani - 30 mars 2011 11:55

Sedan mitten av november 2009 har jag registrerat min träning på Funbeat. Staffan har på sin blogg 4.30 fart genom tillvaron kollat hur lång sträcka han löpt.


Tänkte att jag i detta inlägg skulle göra samma sak. Sträckan är inte lika imponerande men jag har ändå tagit migfrån Mölndal till Budapest. Det är 160 mil till den ungerska huvudstaden. Kanske jag hinner till Sofia innan året är slut

Kabanosso och ett glas Borsodi någon?






Av montani - 30 mars 2011 11:09

Måste helt enkelt vara synsk. Är jag den nye Uri Geller?


Visst blev det 70/20 i löparspåret. Mina tunga, ömma och stela vader gjorde sig påminda redan på uppvärmningen. Trodde det onda skulle ge med sig så fort jag började köra intervallerna och kunna ta ut löpsteget.

Nu blev så inte fallet och det var en ren plåga varje repetition. Vi skulle köra 10 - 15 stycken och jag stannade på den förstnämnda.


Fick dessutom inte igång pulsklockan och rätt inställning. Måste spara ner de vanligaste intervallformerna.

Skulle tro att det gick i hyfsad fart trots allt vilket innebär ca 3.50 min/km. Så pass väl har jag lärt känna min kropp under de tre senaste årens löppass.


På vägen hem började jag tänka på Kjell- Erik Ståhl och en artikel jag läste om honom i Runners World. Det jag minns av artikeln var att enligt Ståhl så var det för mycket gnäll på de svenska löparna. Hade Ståhl brutit ett lopp varje gång han fått kramp så hade det inte blivit mycket till karriär.

Dessa ord gick som ett mantra de sista 20 minuterna av passet. Stannade till vid Stensjön. Mätte upp 200 meter och körde 5 x 200 meter med 20 sekunders vila så hårt jag bara kunde.

Fan vad jobbigt det var men det kanske var just de här intervallerna som gör att jag slår PB senare i sommar.


Är så envis. Bra eller dåligt? Mina vader kanske hade behövt vila. Behöver massage känner jag.

Någon därute som känner till en bra och billig massör i stan (Göteborg)?




 



Av montani - 29 mars 2011 10:50

Måndagen bjöd på ett fantastiskt vårväder. Vad kan då vara bättre än ett träningspass?


Efter att ha formtoppat med en kaffe på Bar Italia cyklade jag hemåt för att svida om till träningskläder.


Schemat ville att jag skulle springa lugnt i 6 km. Det blev ett lugnt pass men i 8 km. Det som känns så fantastiskt är att ett lugnt tempo just nu är i 4.30 tempo. Hur bra är inte det? Kroppen kanske är i form även om jag inte känner det? =)


Under de knappa 40 minuter jag var ute fick jag stanna två gånger och stretcha. Vaderna smärtade ganska mycket. Efter andra stretchingen funkade det mycket bättre.

När jag väl var hemma fick sig vaderna en rejäl omgång stretching. Det kändes redan mycket bättre.


Idag är det intervallträning med den nybildade föreningen Mölndal Outdoor IF. Undrar vad det bjuds på för trevligt pass ikväll? Kan vi hoppas på 2- minuters intervaller?
Något säger mig att det blir 70/20 istället


Av montani - 28 mars 2011 08:59


Träningsveckan har gått bra. Det var tävling på lördagen i Skatås och därför ville jag hitte lite snabbhet inför loppet. På måndagen körde jag 200 meters intervaller och på träningen med Mölndal Outdoor IF i tisdags körde vi 2 minuters intervaller med 1 minuts vila.

Loppet gick hyfsat bra, i alla fall tidsmässigt. Som jag skrivit tidigare lämnade löpsteget lite att önska. Fast det berodde till stor del på att jag var trött. Om ni vill läsa mer om tävlingen hittar ni inlägget här.


Det som kallas för att bygga pannben praktiserade jag igår. Var inte alls sugen på att ge mig ut och löpträna. Ibland är det inte roligt och då får man ta sig själv i kragen och ändå få till ett träningspass.

Det blev 15 km med fartökningar. Den fjortonde km kunde jag springa i ett medeltempo av 3.54 min/km.

Kunde hålla ett relativt högt tempo under hela passet även fast det inte var min tanke.


Så här såg min träningsvecka ut i siffror


Sammanställning: V 12

Antal träningspass: 20 st

Total tid: 812 min

Antal dagar av träning: 6


Löpning:

Antal löppass: 5

Sträcka: 52.47 km

Total tid: 258 min

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Mars 2011 >>>

Personbästa

Maraton

Stockholm maraton 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

Stockholm halvmaraton 2010

1.30.28

 

10 km

Prinsens Minne 2011

37:52

 

Långsiktiga mål

Halvmaraton

1.25.00

 

10 km

Sub 38 - check

 

Prinsens Minne 20/8 - 2011

Kretsloppet Borås 17/9 - 2011

Mål 2011

Stockholm Maraton - check

3.30.00

Sthlm maraton 28/5 - 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

1.28.00

 

10 km

Sub 39 - check

Lerumsloppet 30/4

38.36

 

Tävlingar/Resultat 2011

Vårtävling Skatås

Sträcka: 7.88 km

Tid: 30.38 min

Placering: 45

 

Lerumsloppet

Sträcka: 10 km

Tid: 38.36

Placering: 28

 

Stockholm Maraton

Sträcka: 42.195 m

Tid: 3.17.02

Placering: 1141

 

Falkenbergs Stadslopp

Sträcka: 10 km

Tid: 39:21

Plats: 76

 

Prinsens Minne

Sträcka: 10 km

Tid: 37:52

Plats: 9

 

Kretsloppet Borås

Sträcka: 10 km

Tid: 37:20

Plats: 37

bloggar jag läser

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards