Direktlänk till inlägg 26 september 2011

träning

Av montani - 26 september 2011 14:20

"Hur kan fullt friska människor tycka att det är en lovansvärd ambition att utsätta sig för lite förhöjd ansträngning mindre än två procent av tiden? För det landar på det – två procent – om man delar tre timmar med veckans samtliga 164" (Klingberg "Runners World nr 9 2011)


Jag är prenumerant på tidningen Runners World. Nördigt eller hur?

Fast har man löpning som ett av sina stora intressen är det intressant att läsa om träningstips, utrustning och kost.


Tyvärr har Claes Åkessn övergått till ett annat arbete och lämnat över chefredaktörsstolen till Stefan Larsén. Hoppas han kan vara lika drivande som sin företrädare.


I senaste numret läser jag en artikel av Mårten Klingberg som är väldigt tänkvärd. Vissa skulle nog se artikeln som mycket provocerande. Oavsett vad man tycker så fick den mig att tänka till lite extra.


"Att säga att man ”ska försöka träna tre, fyra gånger i veckan” är lika fräscht som att ha samma ambitioner med sin tandborstning. Eller: ”Jag ska försöka torka mig efter åtminstone vartannat toalettbesök"


"Det är väl bättre att folk gör någonting istället för ingenting.” Jag vet inte jag. Den som tror att den är fysisk aktiv för att den släpar sig runt i spåret några gånger i veckan, är lika snett ute som den som tycker att det räcker med att steka upp lite fiskpinnar för att kalla sig kock"


Träna ska vara roligt” hör jag den välmente programledaren i P1s ”Kropp och själ” deklarera. Träna ska inte vara roligt, hävdar jag. Det är just den villfarelsen som gör att det inte blir någon träning alls för många. Om man tror man ska på party, och så får man en spark på pungen istället – klart man skiter i det. Att anstränga sig hårt är bara roligt för en masochist. Vi andra får motivera oss på andra sätt." (Klingberg "Runners World nr 9 2011)


 
 
Magnus

Magnus

26 september 2011 15:03

Kul och kul..för mig handlar det om målinriktad träning, både på lång och kort sikt, och det är inte så väsentligt om det är kul eller inte, fast oftast är det det ändå. Sen är jag lite allergisk mot hans attityd, att allt behöver vara så hårt och macho..om jag inte minns fel är han skadad en del också, precis som flera andra med "no pain no gain"-mentaliteten. Träna smart istället, och bli mer ödmjuk, är mitt tips.

http://running-near-empty.blogspot.com

 
Annika

Annika

26 september 2011 19:12

Jag tycker att det du skrivit stämmer väldigt bra!
Visst att man under en period han ha ont om tid men allt handlar ju om prioritering!

http://bringblingtoeverything.blogg.se

 
korven

korven

26 september 2011 19:18

haha shit vilka citat! Men nu fick jag fruktansvärt dåligt samvete med tanke på att jag tränar typ en gång varannan vecka. I somras var det 5 dagar i veckan men nu blir det inte alls samma. Har verkligen tappat motivationen och vet inte hur jag ska få tillbaka den. Så jävla dåligt, jag vet.

http://enlitenkorv.blogg.se

 
korven

korven

26 september 2011 19:20

angående mina skor, jag kan inte bara gå i dem, jag kan dansa i dem också :)

http://enlitenkorv.blogg.se

 
MEREI

MEREI

27 september 2011 01:01

- näe det var ingen bra match men en seger är en seger ;)! ha det så kul i paris nu! kram vännen min!

http://dajeroma.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av montani - 28 september 2011 10:56

  Har tröttnat på Bloggplatsen och beger mig vidare till en ny adress. Följ med till invisible world. En blogg som mest handlar om träning men lite annat finns också att läsa.    http://montanis.blogspot.com/ Hoppas ni alla följer med! ...

Av montani - 27 september 2011 15:48

  Får just reda på att domstolarna i Colombia har stängt från mitten av december till mitten av januari. Därför kommer inte Adoptionscentrum att skicka några familjer till landet efter mitten på november månad. Suck, pust och stön. Alla svordom...

Av montani - 27 september 2011 12:04

  Det ser inte ut att bli något samtal från Adoptionscentrum den här veckan heller om att vi blivit föräldrar. Den första känslan är uppgivenhet. Sedan ilska mot sig själv som låter sig luras att hoppas så in helvete varje vecka.   Det var så l...

Av montani - 22 september 2011 12:30

Den första planen var att springa Stockholm Halvmaraton den 17 september. Eftersom jag inte visste ifall vi skulle vara i Colombia vid den här tidpunkten valde jag att inte anmäla mig. Har skickat 2 – 3 mejl till arrangörerna för att höra ifa...

Av montani - 17 september 2011 21:51

Tävling i Borås idag och det blev ett nytt Personbästa på 10 km idag. Det nya rekordet lyder 37.20 Jag är riktigt nöjd. Mer om tävlingen imorgon...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011
>>>

Personbästa

Maraton

Stockholm maraton 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

Stockholm halvmaraton 2010

1.30.28

 

10 km

Prinsens Minne 2011

37:52

 

Långsiktiga mål

Halvmaraton

1.25.00

 

10 km

Sub 38 - check

 

Prinsens Minne 20/8 - 2011

Kretsloppet Borås 17/9 - 2011

Mål 2011

Stockholm Maraton - check

3.30.00

Sthlm maraton 28/5 - 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

1.28.00

 

10 km

Sub 39 - check

Lerumsloppet 30/4

38.36

 

Tävlingar/Resultat 2011

Vårtävling Skatås

Sträcka: 7.88 km

Tid: 30.38 min

Placering: 45

 

Lerumsloppet

Sträcka: 10 km

Tid: 38.36

Placering: 28

 

Stockholm Maraton

Sträcka: 42.195 m

Tid: 3.17.02

Placering: 1141

 

Falkenbergs Stadslopp

Sträcka: 10 km

Tid: 39:21

Plats: 76

 

Prinsens Minne

Sträcka: 10 km

Tid: 37:52

Plats: 9

 

Kretsloppet Borås

Sträcka: 10 km

Tid: 37:20

Plats: 37

bloggar jag läser

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards