Direktlänk till inlägg 28 april 2011

negativa tankar - igen

Av montani - 28 april 2011 09:22


Veckan flyter på. Igår körde jag spinning för första gången sedan 30 mars. Hade 10 minuter över innan passet skulle börja. Så varför inte lyfta lite vikter? Hann köra ryggdrag och bröstpress. Fint ... Nästa gång jag är i gymmet kan jag nog lägga på lite mer vikt.


I tisdags var det intervaller. Som så ofta kommer de negativa tankarna att jag inte är i form, hur jobbigt det ska bli och att jag inte har en chans att hänga med de andra.

Vi skulle köra 15 - 20 stycken 70/20 och redan när jag hörde det gav jag upp någonstans vid 9 stycken.


När jag väl var i gång flöt löpningen kanon. Kände mig start och hade ett relativt högt medeltempo genom alla repetitioner. Får tacka de övriga i min grupp för bra farthållning även det var jag som drog allra mest :)

De negativa tankarna spökar hela tiden även om jag efter passet fick höra följande -


- Fan, vad stark du är. Du har haft en hög nivå hela året

- Såg bara ryggtavlan på dig genom alla intervaller

- Jäklar vad fort det gick, tack för draghjälpen

- Jasså, var det du ... tyckte det såg alldeles för bra och lätt ut


På lördag är det Lerumsloppet. Självklart finns tankarna där att jag måste prestera. Att det är ett alldeles för högt tempo för att göra personligt rekord (om jag inte gör det har jag misslyckats inför mig själv) och att jag kommer köra slut på mig själv och blir tvungen att bryta.


Varför håller jag på med detta?



 
 
Julia

Julia

28 april 2011 09:53

Jag är precis likadan. Blir rätt för att inte prestera tillräckligt (enligt mig själv, andra säger att jag presterar kanonbra men det spelar ju ingen roll). Varför all denna prestige egenligen? Lyssna på dina löparkompisar istället. :)

http://juliaelhag.blogg.se

 
Mia

Mia

28 april 2011 13:03

Ligger lågt med löpningen denna vecka. Ikväll blire Afro :)

Är tyvärr upptagen på lördag och kan inte vara med på loppet. Lite synd, men sånt är livet.

http://www.menmia.se

 
Julia

Julia

28 april 2011 18:35

Det viktigaste för dig som löpare är nog att du lägger styrketräningen så långt ifrån löpträningen som möjligt så att benen hinner återhämta sig ordentligt mellan passen.

Eftersom löpning är en uthållighetsidrott är det givetvis viktigt att träna uthålligheten (många repetitioner, lättare vikter), men det är också bra att varva dessa lättare träningsveckor med några tyngre veckor ibland då du kör färre repetitioner och tyngre vikter. Under lätta veckor kan du tex köra tåhävningar och under tyngre veckor byter du ut dessa mot vadpressar. På så vis tränar du de olika muskelfibrerna, vilket gör dig mer allsidigt vältränad (uthållig men samtidigt explosiv om så krävs!).

Jag gissar på att du redan kör en del löpstyrka, det borde jag nog också bli bättre på att göra! Tycker bara att kroppsviktsövningar och hopp är sååå tråkigt!

http://juliaelhag.blogg.se

 
Benni

Benni

28 april 2011 20:43

Hej
Jadå självklart ska göra det fram över när jag lägger upp vad jag har lagat så ska jag lägga till recept också så att du kanske kan prova på och göra det hemma också :D

http://nongbenni.blogg.se

 
Hempa

Hempa

28 april 2011 21:19

Ser att du har 1:28 som mål i år, nog det jag kommer satsa på till hösten på Sthlm Halvmarathon. Mtp ditt pb på 1:30 lär 3:30 inte vara någon match för dig. Förstår nu vad du menar med "inte så ambitiöst mål".
Angående dina negativa tankar och prestationsångest, släpp (visserligen lättare sagt än gjort) kraven och kom ihåg varför du tränar löpning. Är det tungt på tävlingen så innebär det bara att det blir extra skönt några minuter efter målgång när du vunnit över dig själv.

http://hempa10.wordpress.com

 
Julia

Julia

29 april 2011 09:29

Ja det är ju en helt annan typ av träning som krävs när man är konditionsidrottare, men jag tror ändå det kan vara vettigt att periodisera sin träning för att få ut så mkt som möjligt av den.

Lustigt det där egentligen, det är alltid lättare att ta sig ut på en morgonrunda när man slipper kliva upp ensam. När min kille jobbar förmiddag och kliver upp 04:40 har jag inte heller några som helst problem att ta mig ut på en tidig morgonrunda, men när han har sovmorgon, då går det desto segare.

Hade jättegärna åkt hem till familjen i helg, men det är 25 mil att åka så jag stannar hemma och försöker få en del arbete gjort istället. Själv då?

http://juliaelhag.blogg.se

 
Fifi

Fifi

29 april 2011 11:33

Det är bara att låta tårarna komma, ingen idé att kämpa emot. Och man kan göra mycket även när man har barn, men i början tror jag att det är bäst att inte ha för mycket planer utan bara flyta med och njuta av nuet :)

Du, sug åt dig av alla komplimanger! Du är ju i grymt bra form, hur många tror du är lika uthålliga och vältränade som du?

http://fififantastic.blogspot.com

 
MEREI

MEREI

1 maj 2011 10:43

- Tummen upp för gårdagens match!

http://dajeroma.blogg.se

 
Alicia

Alicia

1 maj 2011 10:44

Du är i en grym form och jag håller med Fifi - ta åt dig av komplimangerna! Sänk garden och pressa dig inte för mycket. Du gör det här för att det är roligt. Jag är oerhört imponerad av din form och disciplinen.

Hoppas att helgen har varit bra!
Kram

http://mybubble.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av montani - 28 september 2011 10:56

  Har tröttnat på Bloggplatsen och beger mig vidare till en ny adress. Följ med till invisible world. En blogg som mest handlar om träning men lite annat finns också att läsa.    http://montanis.blogspot.com/ Hoppas ni alla följer med! ...

Av montani - 27 september 2011 15:48

  Får just reda på att domstolarna i Colombia har stängt från mitten av december till mitten av januari. Därför kommer inte Adoptionscentrum att skicka några familjer till landet efter mitten på november månad. Suck, pust och stön. Alla svordom...

Av montani - 27 september 2011 12:04

  Det ser inte ut att bli något samtal från Adoptionscentrum den här veckan heller om att vi blivit föräldrar. Den första känslan är uppgivenhet. Sedan ilska mot sig själv som låter sig luras att hoppas så in helvete varje vecka.   Det var så l...

Av montani - 26 september 2011 14:20

"Hur kan fullt friska människor tycka att det är en lovansvärd ambition att utsätta sig för lite förhöjd ansträngning mindre än två procent av tiden? För det landar på det – två procent – om man delar tre timmar med veckans samtliga 164" ...

Av montani - 22 september 2011 12:30

Den första planen var att springa Stockholm Halvmaraton den 17 september. Eftersom jag inte visste ifall vi skulle vara i Colombia vid den här tidpunkten valde jag att inte anmäla mig. Har skickat 2 – 3 mejl till arrangörerna för att höra ifa...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Personbästa

Maraton

Stockholm maraton 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

Stockholm halvmaraton 2010

1.30.28

 

10 km

Prinsens Minne 2011

37:52

 

Långsiktiga mål

Halvmaraton

1.25.00

 

10 km

Sub 38 - check

 

Prinsens Minne 20/8 - 2011

Kretsloppet Borås 17/9 - 2011

Mål 2011

Stockholm Maraton - check

3.30.00

Sthlm maraton 28/5 - 2011

3.17.02

 

Halvmaraton

1.28.00

 

10 km

Sub 39 - check

Lerumsloppet 30/4

38.36

 

Tävlingar/Resultat 2011

Vårtävling Skatås

Sträcka: 7.88 km

Tid: 30.38 min

Placering: 45

 

Lerumsloppet

Sträcka: 10 km

Tid: 38.36

Placering: 28

 

Stockholm Maraton

Sträcka: 42.195 m

Tid: 3.17.02

Placering: 1141

 

Falkenbergs Stadslopp

Sträcka: 10 km

Tid: 39:21

Plats: 76

 

Prinsens Minne

Sträcka: 10 km

Tid: 37:52

Plats: 9

 

Kretsloppet Borås

Sträcka: 10 km

Tid: 37:20

Plats: 37

bloggar jag läser

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards